Telefonních „budek“ je v Česku ještě 1425 a v průměru se z jedné uskuteční 7 hovorů za celý rok. Cena takového hovoru je tak ze státního rozpočtu dotována částkou několika set až tisíc za každé zavolání.
V měsíční lhůtě podal připomínky pouze jeden občan, ombudsman se ozval až se zpožděním: „Chápu, že jsou modernější prostředky elektronické komunikace a veřejnost upouští od využívání telefonních automatů, jejichž provoz je víc a víc nákladnější. Mám ale za to, že v některých oblastech, zejména nepokrytých dostatečným mobilním signálem, a v určitých (např. krizových) situacích mají telefonní automaty stále své místo a opodstatnění.“píše ombudsman Stanislav Křeček.
Používáte telefonní budky (VTA)?
Úřad ombudsmana i ČTÚ nyní vydaly společnou zprávu. ČTÚ ombudsmanovi předložil podklady, ze kterých vycházel a ten ujistil předsedkyni Továrkovou, že nikdy nezpochybňoval směřování společnosti k většímu využívání mobilních telefonů.
Tip: ČTÚ chtěl zrušit telefonní budky, ombudsman Křeček je proti
citace: „Díky postupnému dokrývání míst bez signálu mobilní sítě, tzv. bílých míst, tak představuje užívání a volání prostřednictvím mobilních telefonů vhodnou alternativu.“
citace: „Ačkoliv není dle názoru ochránce nezbytné za každou cenu trvat na zachování veřejných telefonních automatů, je třeba zajistit dostupnost hlasových služeb pro ty nejzranitelnější osoby v situacích, kdy mobilní telefon z různých důvodů nelze použít (např. osoby ohrožené domácím násilím, zasažené jinou nenadálou krizovou situací apod.).“
Předsedkyně Hana Továrková přislíbila, že v rámci svých kompetencí bude hledat řešení, jak zajistit pro tyto osoby adekvátní náhradu za veřejné telefonní automaty. Veřejný ochránce práv ji v tom podporuje a bude jí nápomocný.
zdroj: úřad ombudsmana, ČTÚ