Hlavní navigace

GeForce GTS 250 v brýlích zelených i čirých

3. 3. 2009

Sdílet

 Autor: Redakce

Napůl 8800 GTS-512 a napůl 9800 GTX+, karta od Gigabyte

NDA, tedy období, po které se nesmí o ještě nevydaném produktu zveřejnovat informace, skončilo právě v šest hodin ráno pacifického času, tedy ve tři odpoledne času našeho. První vlna GeForce GTS 250 je tedy tu, během pár hodin bychom měli do redakce získat jednu prodejní verzi od společnosti Gigabyte. Mezitím nebude od věci se podívat, jak to s tou zapeklitou GTS 250 vlastně je a vyvést ke světlu všechny v názvosloví ztracené.

Nejprve se podíváme na referenční návrh karty, přestože na rozdíl od skutečně nových karet (např. GeForce GTX 280 anebo GeForce 8800 GTX) tentokrát Nvidia svoje ref. karty nenechá putovat do všech redakcí. Na místo toho spolupracuje s výrobci karet s čipy Nvidia a ti se postarají o distribuci vzorků recenzentům.

Ani ryba, ani rak

O tom, že to tentokrát s dokonalostí svých PR snah Nvidia trošku přehnala, hovoří články na mnoha webech. My jsme vás o situaci informovali již minulý týden v takovém preview GTS 250 a ještě se k ní vrátíme trochu v tomto článku.

GTS 250 ref

Co je tedy GeForce GTS 250 vlastně zač? Odpovídat otázkou se nemá, ale tohle bude řečnická: Pamatujete si ještě GeForce 8800 GTS s 512 MB? Druhá 8800 GTS, tentokrát s čipem G92, se v zimě po svém uvedení rychle stávala populární, protože byla levnější než GeForce 8800 GTX, měla kratší PCB a spotřebovala méně wattů. Po přetaktování se osmělila i na 8800 Ultra a hlavně před koncem svého poměrně jepičího života se prodávala za krásné ceny.

No a GeForce GTS 250 vypadá přesně jako tato GeForce 8800 GTS-512, má stejně dlouhé (tedy proti 9800 GTX spíše krátké) PCB, ze 27 cm se stalo normálních 23 cm jaké má třeba GeForce 8800 GT anebo Radeon HD 4850. Oproti GeForce 8800 GTS-512 má však karta vyšší takty, ty zase pro změnu odpovídají přesně GeForce 9800 GTX+ (738 MHz pro jádro a 1100 MHz pro paměti, to jest 2,2 GHz efektivně).

Jádrem už je samozřejmě 55nm die-shrink původního G92, stejně jako u 9800 GTX+. Schválně si GeForce 250 GTS srovnejte s GeForce 9800 GTX+, třeba pomocí vynikající databáze GPUreview.

Gigabyte je z velikosti paměti také zmaten

Už jsem zmínil, že kolem vydání GeForce GTS 250 bylo více haštěření než obvykle, něco málo přileje do kotle i karta od společnosti Gigabyte, kterou budeme mít na test. V prezentaci této karty se najednou píše o pomalejší pamětech (2 GHz efektivně), což psal už dříve HardWare.fr a Nvidia to dementovala:

Jenže ani to není tak úplně důkazem, neboť na další stránce marketingové prezentace Gigabyte má karta parametry zase jiné:

Ať tak, či onak, verze s větší velikostí pamětí, zato s mírně nižší rychlostí by nebyla ve světě grafických karet GeForce i Radeon ničím novým a popravdě řečeno byly tu i daramatičtější případy. Komu sejde na každém procentu výkonu, ten si skutečné parametry karty pohlídá, komu ne, asi rozdíl mezi pamětmi 2000 a 2200 MHz efektivně nepozná.

Karta od Gigabyte bude vybavena schopně vypadajícím chladičem Zalman VF1050, bohužel už zase vidím dvoupinové připojení a tuším nemožnost regulaci i hlučnější nastavení. Uvidíme při testu, alespoň „bude o čem“.

Grafy v brýlích zelených a čirých, CUDA, 3D Vision a ceny

Výkon už přece známe

Pojďme se ale raději podívat na výsledky Nvidia, které sice nejsou typicky určeny veřejnosti (zde je ATI o něco horší uváděním tendenčních grafů začínajících na 80 % přímo na stránce produktu), mají však sloužit berlička recenzentovi. Zelené brýle nasadit a jdeme na to:

vs. 9800 GTX+

Teď zase chvíli čirou optikou: Grafu se dá samozřejmě věřit, neboť v rozlišení 2560 × 1600 s 4× AA, kdy 9800 GTX+ bojuje o hranici 20 fps a její grafická paměť nestačí, GeForce GTS 250 s dvojnásobným frame bufferem výkonu značně přidá. Snad kromě jednoho případu ale nevidím, že by 1GB paměť rozhodovala o (ne)plynulosti a není zmíněna existence 1GB modelů 9800 GTX+ (poněkud dražších, nutno říci). Prosím zpět zelené brýle:

vs. HD 4850

A je to tady. „Baumannův“ Radeon HD 4850 Nvidia delší dobu leží v žaludku, takže směle do něj. Zcela nové hry nebyly až na výjimky a doby neskutečně pomalé implementace shaderů 2.0 na GeForce FX nikdy doménou Radeonů, v tom se dá s Nvidií souhlasit. U Mirror's Edge s PhysX je problematika daleko složitější, doporučuji přečtení našeho testu. Definitivní výměnu optiky za čirou bych si dovolil učinit uvedením vlastních měření a srovnání ze dvaceti (po odstranění méně náročných asi třinácti) her:

Jedná se samozřejmě o 512MB verze karet Radeon HD 4850 a GeForce 9800 GTX+ (alias starší a „prodloužená“ GeForce GTS 250), ale srovnání se zřejmě přenese i do souboje s 1 GB paměti. Celkový průměr by změnila hra Mirror's Edge s GeForce PhysX, zatím se ale jedná o výjimku nevhodnou do zařazení do nějakého průměrovacího grafu.

Karet GeForce GTS 250 bylo před uvedením v regionu CEE (střední východní Evropa) zřejmě málo, a tak Nvidia za pomoc se sehnáním prvních karet od partnerů jako eVGA, Zotac či Leadtek chtěla po recenzentech na oplátku zmínku o CUDA aplikacích a alespoň jednu hru s PhysX v testu. Omezující podmínky nemám příliš rád, tudíž v tento moment ještě čekám na kartu Gigabyte, zato mám plnou svobodu slova a můžu si vybrat, zda CUDA a PhysX zmínit.

GPGPU aplikace

Existují, takže proč ne, ale pevně věřím, že po striktních podmínkách preview GeForce GTX 295 (ExtraHardware rovněž odmítlo), zamlžené kauze s HardOCP (kde zřejmě byl kus viny i na Kylu Bennetovi) a negativním ohlasu na řízení recenzování GeForce GTS 250 si PR oddělení Jen-Hsunových chlapců dá alespoň v grafikách chvíli oraz a příští testy nových GeForce nechají na nezávislých novinářích.

Sama Nvidia uvádí, že uživatelé si v současnosti mohou zkoušet GPGPU počítání s CUDA na těchto aplikacích:

  • Badaboom od Elemental Technologies (GPU akcelerovaný video transcoder)
  • Folding@home (distribuované počítání lékařských dat - proteinů)
  • SETI@home (distribuované hledání mimozemské inteligence)
  • Cyberlink PowerDirector 7 (editor videa)
  • CoreAVC Video Decoder 1.9.0

Po dopsání článku se navíc objevila informace o Nero Move It. Další dvě aplikace CUDA by měly být k dispozici pro testování, jak je to s finálností jejích GPU akcelerované verze, to přesně nevím:

  • Pegasys TMPGEnc 4 (video post processing)
  • ArcSoft TotalMedia Theatre (upscaling videa do HD)

Výčet není dlouhý, ale dal by se jistě zakončit filmem Jáchyme, hoď ho do stroje proslaveným: Nemusí pršet, jen když kape (tajně doufám v teplé místečko v celosvětově proslaveným PR/marketing týmu společnosti Nvidia, snad si mého talentu brzy všimnou).

Cena a přidaná hodnota v třetím rozměru

GeForce GTS 250 s 512 MB se má prodávat za 129 USD, což odpovídá ceně zlevněného Radeonu HD 4850 se stejně velkým frame bufferem, 1GB varianta má cenu stanovenu na 149 USD. Pokud opravdu ale za tu cenu bude i Radeon HD 4870 (byť s 512 MB, viz avizované slevy Radeonů HD 4800), nebude mít koupě této karty smysl. Snad jen, že byste ve svém hledáčku měli hry s podporou GPU PhysX anebo vás lákala GeForce 3D Vision.

Jaká 3D Vision? Že jsem ještě nic takového nezmínil? Dobře tedy, dříve jsme o této staronovince na EHW psali jako o Nvidia 3D Stereo a jedná se o funkci ovladačů GeForce umožňující po dokoupení speciálních brýlí (shutter glasses, cena kolem 100 USD) využít GeForce 8 a novější pro stereoskopické (3D) zobrazení na běžném monitoru.

3D Vision

Tedy až tak běžném ne, majitelé současných LCD panelů s 60 či 75 Hz mají smůlu, bude to chtít 120Hz panel. Ty se chystá na trh ve velkém uvést Samsung; první pionýr, Viewsonic, to jaksi asi vzdal. Další možností je DLP televize od Mitsubishi anebo kvalitní CRT monitor. Na něm to ale údajně není tak ono, možná kvůli analogové podstatě obrazu anebo proto, že oněch 120 Hz má i takový docela highendový 110kHz monitor (teď mluvím o horizontální frekvenci) jen v 1024 × 768 px, pár 132kHz by se ale možná mezi repasy a zakouřenými doupaty hardcore grafiků možná našlo

Společnost Nvidia už s 3D Vision překonala překážku první (kompatibilitu s hrami, těch kompatibilních má v seznamu opravdu dost), uvidíme, jak si povede na překážce druhé (rozšíření monitorů) a když nezakopne ani tam, čeká ji Taxisův příkop v podobě nedokonalosti technologie oněch brýlí. Rozhodně se nejedná o nic na delší použití, zástupy zvracejících před IMAXem toho budiž důkazem. Někoho po použití bolí hlava.

Můj práh na nVision nebyl určen přesně, odehrál jsem s brýlemi několik her (a dobrý) v součtu přes hodinu, ale při večerním promítání Fly me to the moon 3D jsem musel v půlce odejít se slušným bolení hlavy a nevolností. Na frajeřinu před sousedem je to ale určitě fajn věc, jen GeForce GTS 250 možná bude příliš slabá, neboť je potřeba renderovat druhý (posunutý) frame buffer a vliv 3D Vision na výkon je velký.

WT100

Je, jaká je

Kdyby Nvidia vynechala křečovitý marketing a na rovinu přišla s kartou, která spojuje přednosti GeForce 9800 GTX+ (takty, 55nm G92) a GeForce 8800 GTS-512 (délka, napájení) a ještě přidává častější výskyt 1GB paměti při níže stanovené ceně (doporučená cena nemusí být tak úplně realitou, zvlášťě v ČR, o tom ale úvaha není), mohli být všichni spokojeni.

Tedy až na ty, jimž vadí označení GeForce GTS 250, se kterým osobně problém nemám. Nejedná se o zbytečné přeznačení už existující karty jako u GeForce 8800/9800 GT anebo 8800 GS/9600 GSO-384, nýbrž o produkt nový, byť stavějící z už delší dobu existujících kamenů. Označení GTS 250 navíc napovídá, kam kartu zařadit (pod GTX 260). Co bude podstatné, to je samozřejmě cena a tuzemce bude hlavně zajímat cena v našich obchodech. Když bude GeForce GTS 250 stát stejně jako Radeon HD 4850, fajn, můžete dobře volit mezi rychlejším anti-aliasingem (Radeon) a zatím pouze se spíš rýsujícími možnostmi PhysX/CUDA/3D Vision (GeForce), jestli ale spadne opravdu cena Radeonu HD 4870 (512 MB) na úroveň GTS 250 (1 GB), nebude co řešit a PhysX/nePhysX, recenzemi a testy poučení lidé vezmou daleko výkonnější Radeon. Uvidíme tedy, prodeje GTS 250 mají začít až 10. března.