Kolik vydělaly největší technologické firmy? Nejvíc Apple, ale s největší marží operuje Microsoft

29. 4. 2021

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Velké technologické firmy každé čtvrtletí zveřejňují svoje finanční výsledky. Je zajímavé si jejich úspěšnost porovnat. Jaké měly tržby, ale také kolik po odečtení nákladů vydělaly.

Za první čtvrtletí tohoto roku byl nejúspěšnější Apple, který měl tržby téměř 90 miliard dolarů a v absolutních číslech také největší zisk. V přepočtu na koruny vydělal přes 500 miliard, polovinu z toho díky iPhonům.

Pokud jde o marži, tak úspěšnější byly Google i Microsoft. Marží v tomto případě rozumíme tržby očištěné o veškeré přiznané náklady (ne tedy marži přímo na konkrétních produktech, která je třeba u procesorů velmi vysoká) a v tom jsou nejúspěšnější Microsoft a Facebook. Naopak Samsung měl relativně velké tržby, ale vydělal „jen“ 8,4 miliard.

bitcoin_skoleni

Společnosti s vyšší marží fungují pro investora efektivněji, ale také by se dalo říct, že zákazníkům produkt více předražují. Záleží, z jakého pohledu se na to díváte. Záleží samozřejmě i na dalších investicích, v tomto přehledu porovnáváme jen základní čísla.

tržby v USD čistý zisk v USD „marže“
Apple 89,6 miliardy 23,6 miliardy 26%
Google 55,3 miliardy 17,9 miliardy 32%
Microsoft 41,7 miliardy 15,5 miliardy 37%
Facebook
26,2 miliardy 9,4 miliardy 35 %
Samsung 59 miliard 8,4 miliard 14%
Intel 19,6 miliardy 3,3 miliardy 16%
Nvidia 5,7 miliardy 1,9 miliardy 33%
AMD 3,4 miliardy 555 milionů 16%

Intel je v tržbách i zisku asi pětkrát větší než AMD, oba přitom udržují podobnou marži. Nvidia má ovšem proti nim marži dovjnásobnou, s tržbami ve výši o něco větší než je čtvrtina Intelu má bez nějaké té trošky dvě třetiny jeho zisku. U Applu jde asi polovina všech tržeb z prodeje iPhonů, nyní hlavně iPhonu 12. Samsung vydělává hlavně na smartphonech a spotřební elektronice, naopak u čipů nebo displejů to nyní tak slavné není. Google, respektive mateřský Alphabet vydělává nejvíce na reklamě. Microsoftu se výborně prodávají Xboxy, ale roste konstantně ve všech divizích.

Autor článku

Šéfredaktor Cnews.cz, dříve editor Computeru. Nadšenec do notebooků a příznivce kompaktních smartphonů. Najdete mě na Twitteru nebo LinkedInu.