Nejvíce počítačů prodává HP, Applu se daří jen v Americe

23. 7. 2010

Sdílet

 Autor: Redakce

Z průzkumu společnosti IDC vyplynulo nejen to, že se poměrně daří prodejům v EMEA regionu, kam spadá i Evropa, ale tváří v tvář stále působícím faktorům ekonomické krize je důležitý i celosvětový nárůst prodejů.

Ještě dvě poznámky na úvod: sledované období je mezi druhým kvartálem let 2009 a 2010 a pod EMEA region patří Evropa, Střední Východ a Afrika. Právě to jsou oblasti, které vykázaly růst obratu z prodejů PC zvýšený o 21,1 % a blíží se 24 milionům prodaným a distribuovaným kusů. To vše navzdory negativním předpokladům a domněnkám ohledně ekonomického zpomalení a nevýhodných měnových kurzů. Tento segment zkrátka rostl více, než si kdo troufal odhadovat.

Proberme si však i konkrétní oblasti: Západní Evropa si polepšila o 15,1 %. Evropa Střední pro změnu o 53,7 %. Regiony Afrika a Střední Východ vykázaly růst 16,4 %. Je zajímavé, že se dobře neprodávaly jen počítače přenosné, ale také běžná PC.

Konkurence na trzích je samozřejmě stále stejně ostrá, nicméně ceny vykazují stabilizovaný trend. Prodejci v EMEA regionu jsou nuceni díky často nevýhodnému měnovému poměru eura a amerického dolaru používat jiné peněžní strategie, než jaké si mohou dovolit prodejci přímo v USA.

EMEA (Evropa, Střední východ a Afrika)

Pokud jde o již zmíněný region EMEA a nejčastěji prodávané značky, tak prodejům zde jednoznačně dominovala společnost Hewlett-Packard s celkovým růstem prodejů 15,9 % (podotýkáme navzdory faktu, že se podíl HP mezi lety 2009 a 2010 zmenšil z 21,2 % na 20,3 %). Výborně si vedl též v těchto oblastech populární Acer  s růstem 20,5 % (v roce 2009 měla firma podíl 20,1 %, o rok později pak 20,0 %). Své k věci rozhodně řekl i Dell s 10,4 % růstem (v roce 2009 podíl 10,5 % a v roce 2010 pak 9,6 %). Čtvrtý Asus si polepšil o výborných 92,5 % (v roce 2009 podíl 5,2 %, o rok později 8,3 %). A pátou do party je Toshiba s růstem 24,1 % (podíl Toshiby na trhu v roce 2009  byl 5,6 %, v roce 2010 je 5,8 %). Zbylí prodejci, kteří se nevešli to Top 5, ovšem také neodešli s prázdnou – růst 17 % je pěkná hodnota na každý pád (v roce 2009 měli menší podílníci na trhu 37,2 % a o rok později pak 35,9 %).

  EMEA (počítáno v jednotkách tisíců)
Výrobce 2Q 2009 2Q 2010 Podíl 2Q 2009 Podíl 2Q 2010 Meziroční nárůst
Hewlett-Packard 4 200 4 867 21,2 % 20,3 % 15,9 %
Acer  3 981  4 798 20,1 % 20,0 % 20,5 %
Dell  2 085  2 301 10,5 %  9,6 %  10,4 %
Asus  1 034  1 991  5,2 %  8,3 %  92,5 %
Toshiba  1 117  1 386  5,6 %  5,8 %  24,1 %
Další  7 353  8 603  37,2 %  35,9 %

 17,0 %

Celkem 19 769 23 947 100 % 100 % 21,1 %

 

Amerika

Když nahlédneme do žebříku pro oblast USA, zjistíme toto: na špici opět HP s růstem 14,2 % (mezi lety 2009 a 2010 změna z 25,4 % na 25,7 %). Neméně skvěle si vedl i Dell, jenž vzrostl o 10,9 % (mezi lety 2009 a 2010 změna z 24,4 % na 24,0 %). I v Americe je Acer stále velmi prodávanou značkou, což jen dokazuje jeho třetí příčka s růstem sice pouhých 1,0 %, růst to však pořád je (mezi lety 2009 a 2010 změna z 12,3 % na 11,0 %). A pozor, blížíme se k místu čtvrtému, jež zdůrazňujeme z toho prostého důvodu, jelikož patří firmě Apple, která se v EMEA vůbec neumístila. Apple rostl taktéž pěkně – o 15,4 % (mezi lety 2009 a 2010 změna z 8,6 % na 8,8 %). I v Americe skončila na páté příčce Toshiba s růstem 27,3 % (mezi lety 2009 a 2010 změna ze 7,5 % na 8,5 %). Co se týče ostatních značek a prodejců, ti vykázali růst 13 % (mezi lety 2009 a 2010 změna z 21,8 % na 21,9 %).

  USA (počítáno v jednotkách tisíců)
Výrobce 2Q 2009 2Q 2010 Podíl 2Q 2009 Podíl 2Q 2010 Meziroční nárůst
Hewlett-Packard 4 136  4 721 25,4 %  25,7 % 14,2 %
Dell 3 974  4 408  24,4 %  24,0 %  10,9 %
Acer 2 008  2 028  12,3 %  11,0 %  1,0 %
Apple 1 402  1 618  8,6 %  8,8 %  15,4 %
Toshiba  1 225  1 560  7,5 %  8,5 %  27,3 %
Další  3 560  4 021  21,8 % 21,9 %  13,0 %
Celkem 16 305
18 357
100 % 100 % 12,6 %

 

Celosvětově

Pokud bychom si nevšímali podílů za jednotlivé státy, světadíly či regiony, rovnou bychom zjistili tyto údaje: v celosvětovém měřítku opět první HP s růstem 12,2 % (mezi lety 2009 a 2010 se tržní podíl změnil z 19,7 % na 18,1 %). Druhý Dell rostl o 19,1 % (mezi lety 2009 a 2010 se tržní podíl změnil z 13,4 % na 13,0 %). Třetí opět Acer s růstem 20,8 % (mezi lety 2009 a 2010 se tržní podíl změnil z 12,7 % na 12,6 %). Čtvrtým umístěným je Lenovo s pěkným růstem 47,3 % (mezi lety 2009 a 2010 se tržní podíl změnil z 8,5 % na 10,2 %). Překvapením je, že máme dvě páté pozice: značky Toshiba (růst 26,2 % a mezi lety 2009 a 2010 se tržní podíl změnil z 5,2 % na 5,3 %) a Asus (slušný růst o 83,6 % a mezi lety 2009 a 2010 se tržní podíl změnil z 3,5 % na 5,3 %).

Z výsledků pro celý svět nám zmizel Apple, který je oblíben (jako obvykle) zejména v americké oblasti, v celosvětovém měřítku se však neumístil ani vespod Top 5.

bitcoin školení listopad 24

  Celý svět (počítáno v jednotkách tisíců)
Výrobce 2Q 2009 2Q 2010 Podíl 2Q 2009 Podíl 2Q 2010 Meziroční nárůst
Hewlett-Packard 13 154 14 765 19,7 % 18,1 % 12,2 %
Dell  8 910  10 616  13,4 %  13,0 %  19,1 %
Acer  8 475  10 238  12,7 %  12,6 %  20,8 %
Lenovo  5 665  8 344  8,5 %  10,2 %  47,3 %
Toshiba  3 441  4 343  5,2 %  5,3 %  26,2 %
Asus 2 352 4 318  3,5 %  5,3 %  83,6 %
Další  24 611  28 880  36,9 % 35,4 %  17,3 %
Celkem 66 608
81 505
100 % 100 % 22,4 %

 

Zdroj: IDC, IDC