Hlavní navigace

Test 16 DX11 grafických karet včetně GTX 680 – I.

23. 3. 2012

Sdílet

Zdroj: Redakce

 

Filozofie testu, testovací sestavy, návod k použití grafů

 

Už jste to podle pár grafů prosáknuvších po žádostech v diskuzích a také podle rozsáhlé diskuze nad výběrem her (Hry pro testování grafických karet: diskuze o metodice) určitě tušili – po delší době máme na EHW přehledový test grafických karet.

Test má za úkol udělat stručný a přehledný průřez současnou nabídkou grafických karet, současně jsem nechtěl úplně zahodit na EHW obvyklou věc: nějaké pojítko se staršími testy. Radeony HD naštěstí DirectX 11 podporují už opravdu drahnou dobu, takže takovou kartou pro srovnání je Radeon HD 5850.

Do testu se podařilo vměstnat i většinu naprostých novinek (Radeony HD 7800, GeForce GTX 680 apod.), naopak jsem už nikde nestihl opatřit GeForce GT 440 jakožto protiváhu Radeonu HD 6570. Ten ale berte skutečně pouze jako ilustraci odstupu na další karty při spíše luxusním nastavení her. Nastavit totiž na grafice za 1500 Kč úplně plné detaily a povětšinou anti-aliasing, to by nenapadlo asi ani toho největšího optimistu.

 

Z toho, co píši, je zřejmé, že test je ušit ponejvíce na takovou řekněme střední třídu grafických karet. Ty nejlevnější v testu jsou trápeny pro ně příliš náročným nastavením a ty s cenovkou nad 10 000 Kč zase občas limitovány procesorem anebo by se u nich už asi našly majitelé monitorů třeba s 2560 × 1440 px nebo vícemonitorovou konfigurací. V mých silách bylo ale nebylo vytváření různých kombinací dalších rozlišení a nastavení, test by také ztratil na zamýšlené přehlednosti.

 

GeForce GTX 680-0010

Testovací sestava

Core i7-870 jsem za účelem odstranění limitu ze strany procesoru a přiblížení se výkonem současnému hitu (Core i5-2500K) přetaktoval na 3,66 GHz. Vypnul jsem pro hry většinou spíše problematický HyperThreading a přetaktováním došlo také k vypnutí úsporných funkcí. Snížení násobiče na 9× v idle se tedy nekonalo, což sice nepomohlo účtu za elektřinu, ale zpřesnilo měření příkonu sestavy v desktopu Windows.

  • zdroj: Enermax Modu87+, 500 W
  • skříň: Lian Li PC-A17B
  • operační systémy: Windows 7 Ultimate a Windows Vista Ultimate
  • systémový pevný disk: Kingston SSDNow V40 (modifikován na Intel X25-V)
  • datový pevný disk (se hrou, v případě Visty pak i s OS): WD Caviar Black 1 TB (WD1002FAEX)

Všechny karty jsme testovali na referenčních taktech. U tří nebo čtyř to znamenalo podtaktování, většina byla na ref. frekvencích rovnou. GeForce GTX 580 je trošku netypická, 3GB verze není nejčastější. Od běžné 1,5GB verze se ale ve hrách výkonem liší jen velmi výjimečně. GeForce byly testovány na ovladači 295.73 WHQL (nejnovější GTX 680 pak s 300.99), Radeony pak na Catalyst 12.3 RC (8.950.0).

Jak na interaktivní grafy 2.0 (které budou doplněny)

  1. Pokud se vám nelíbí písmo se stíny, velmi snadno je vypnete v Nastavení. Máte-li ještě problémy s rychlostí zobrazování, můžete v Nastavení povypínat také animace. 
  2. V základním nastavení jsou pruhy seskupeny dle úhlopříčky monitory a dále seřazeny dle naměřené hodnoty (vzestupně, či sestupně pak podle toho, je-li zrovna vyšší = lepší či naopak). Toto můžete snadno změnit zvolením řazení dle naměřené hodnoty v testu, seskupením třeba podle matrice apod.
  3. Po najetí myší na některou z položek (třeba na HP ZR24w) se z této stane 100 % (základ) a ostatní položky se spočítají podle ní. Všechny absolutní hodnoty se změní na relativní. Zpět se změní, až kurzor myši opustí oblast s názvy položek (v tomto případě procesorů).
  4. Budete-li chtít nějakou položku (monitor) v grafech sledovat, můžete si její pruh libovolně obarvit. Stačí klepnout levým tlačítkem myši na barevném pruhu a vybrat si z palety. Máte-li povoleny cookies, mělo by vám nastavení vydržet i pro další grafy v dalších kapitolách.
  5. Cenu a další základní parametry (například rozlišení či úhlopříčku) můžete zobrazit kdykoliv v každém grafu: stačí u vybraného procesoru najet kurzorem myši nad pruh s hodnotou (měření) a chvíli počkat. Objeví se jako plovoucí nápověda (tooltip).
  6. Zámek základu (monitor, který se stane těmi 100 % a od něhož se odvíjí další relativní hodnoty) aktivujete pomocí současného stisku klávesy CTRL a levého tlačítka myši nad procesorem (či jeho pruhem v grafu), který chcete uzamknout.
  7. Před prvním použitím grafů si pro jistotu vyprázdněte cache prohlížeče (zřejmě bude stačit refresh) a v případě problém smažte i příslušné cookies.
  8. Interaktivní grafy 2.0 jsou kompatibilní s prohlížeči Firefox (testovány verze 4.x), Opera (testováno s 11.x), Internet Explorer 8 a 9 (verze 7 a starší už nejsou podporovány) a Chrome (zde mají tooltipy hranaté rohy namísto kulatých).
  9. V případě problémů se nejdříve ujistěte, že máte v prohlížeči povoleny skripty i cookies, dále splnění bodů 7 a 8, teprve potom nám chybu prosím co nejpřesněji reportujte. Jedná se o první ostré nasazení grafů, takže i přes delší testování autorem a redakcí při komplexnosti aplikace určitě ještě nějaké mouchy v nějaké kombinaci objevíte.

 

GeForce v testu

 

Testované grafické karty Nvidia GeForce

Pokud není řečeno jinak, byly grafické karty GeForce zastupovány přímo referenčními kartami od Nvidie.

GeForce GTX 680, 1006–1059/6008 MHz, 2048 MB

Testována byla přímo referenční karta od společnosti Nvidia.

GeForce GTX 680-0010

GeForce GTX 580, 772/4008 MHz, 3072 MB

Jako zástupce GeForce GTX 580 jsem měl k dispozici jen nadstandardní variantu vybavenou dvojnásobně velkou grafickou pamětí.

Gigabyte GTX 580 3 GB

GeForce GTX 570, 732/3800 MHz, 1280 MB

GeForce GTX 560 Ti, 823/4008 MHz, 1024 MB

GeForce GTX 560, 810/4008 MHz, 1024 MB

Referenčních taktů jsem dosáhl snížením frekvence jádra o 20 MHz.

Gigabyte Nvidia GeForce GTX 560 GV-N560GOC-1GI test (review)-0014

GeForce GTX 460, 675/3600 MHz, 1024 MB

GeForce GTX 550 Ti, 900/4100 MHz, 1024 MB

MSI prodává docela citelně přetaktovou GeForce GTX 550 Ti, takže jsem musel takt jádra stáhnout o 50 a takt pamětí o 200 MHz (efektivně). 900/1800/4100 MHz by už měly být takty referenční GeForce GTX 550 Ti.

GeForce GTX 550 Ti19

Recenze GeForce GTX 550 Ti: Sniper znova zasahuje

 

Otestované Radeony

 

Testované grafické karty AMD Radeon

Také většina novějších Radeonů byla v testu zastoupena přímo referenčními modely od AMD. Výjimkami byly Radeon HD 7850 a HD 7770 – u nich jsem musel z přetaktovaných edicí karty na referenčních frekvencích „udělat“.

Radeon HD 7970, 925/5500 MHz, 3072 MB

Tahiti XT byl zastoupen rovněž přímo referenční kartou AMD.

AMD HD 7970 reference design-0012

Radeon HD 7870, 1000/4800 MHz, 2048 MB

AMD Radeon HD 7850 a HD 7870-0010

Radeon HD 7850, 860/4800 MHz, 2048 MB

Přetaktování o 60 MHz pro jádro a 200 MHz (efektivně) pro paměti karty od Sapphiru jsem vrátil na referenční takty pomocí AMD OverDrive.

Test AMD Radeon HD 7850 -0010

Radeon HD 6950, 800/5000 MHz, 2048 MB

Radeon HD 5850, 725/4000 MHz, 1024 MB

Radeon HD 7770, 1000/4500 MHz, 1024 MB

Radeon HD 7770 "1 GHz Edition" od Sapphire je výrobcem nastaven na vysokých (a ne úplně stabilních) 1150/5000 MHz. Pro testy jsem vrátil na referenční takty vzorové karty od AMD: 1000/4500 MHz.

Sapphire HD 7770 OC-0011

Radeon HD 6850, 775/4000 MHz, 1024 MB

Radeon HD 6770, 850/4800 MHz, 1024 MB

Pasivně chlazený Radeon HD 6770 od Gigabyte jsem při testech musel ofukovat přidaným 12cm ventilátorem. Ten se podepsal na příkonu dalšími zhruba dvěma watty.

Gigabyte HD 6770 Silent Cell-0013

Radeon HD 6570, 650/1800 MHz, 1024 MB

Test levných grafik: HD 6570 a GeForce GT 520 + 430

 

Batman: Arkham City (DX11), Battlefield 3 (DX11)

 

Batman: Arkham City

Pro testování využívám benchmarku zabudovaného ve hře. Detaily jsou nastaveny na maximální možné, MSAA na hodnotu 4×.

Battlefield 3

V Battlefield 3 jsou všechny položky týkající se kvality nastaveny na Ultra, vyhlazování (MSAA) na 4×, zapnuto je také HBAO a motion blur.

" width="560" height="315" frameborder="0">

 

Crysis (DX10), Crysis 2 (DX11)

 

Crysis

Pro testování v Crysis používám notoricky známé timedemo průletu po pláži ostrova (GPU), výsledky jsou tak alespoň srovnatelné se spoustu starších testů. Všechny detaily jsou nastaveny na maximum (většinou very high).

Crysis 2

Měření v Crysis 2 je realizováno pomocí Adrenaline Benchmark Tool a v něm zvoleno timedemo Times Square. Brán je lepší (typicky druhý) z obou průběhů. Testovaná verze Crysis 2 je opatřena záplatou s DirectX 11 a také oficiálním balíkem textur ve vysokém rozlišení.

 

DiRT 3 (DX11), Metro 2033 (DX11)

 

 

DiRT 3

Pro DiRT 3 nepoužívám externí benchmarkovací utilitu, která by mi sice umožnila otestovat na každé kartě více tratí, jenže se po páté až osmé výměně karty z neznámých důvodů odmítá spouštět (ověřeno už na třech sestavách/systémech), nýbrž vestavěný benchmark. Ten používá zasněženou trať v Aspenu a já před otestováním nastavím 4× MSAA a předvolbu detailů Ultra.

Metro 2033

U náročné hry Metro 2033 naštěstí ve steamové verzi obsažená benchmarkovací utilita pro testy funguje bezvadně, testuji tedy v nabízené lokaci Frontline. V Metro 2033 netestuji nejnáročnější nastavení, jelikož jsem průzkumem zjistil, že MSAA je spíše na škodu (ve hře rozmazává tak, jakoby šlo o nějaký postprocessing filtr a ne běžný multi-sampling) a tudíž používám pro změnu zase skoro neznatelné AAA. Vypnuta je výkon neskutečným způsobem žeroucí funkce DOF (Depth Of Field, hloubka ostrosti), jelikož jsem ve fórech našel, že to nejspíše pro hratelné snímkové frekvence udělá většina lidí.

 

Stalker: Call of Pripyat (DX11), StarCraft II (DX9)

 

 

Stalker: Call of Pripyat

Ke třetímu dílu Stalkera naštěstí existuje volně šiřitelný benchmark, v něm používám k testům pouze čtvrtou, nejnáročnější část (nastavení se slunečními paprsky – SunShafts). Vše je nastaveno na naprosté maximum (DX11 funkce jako teselace nebo CHS), MSAA pak na stupeň 4×.

StarCraft II

Testování ve StarCraft II je trochu složitější. Nejenže je potřeba anti-aliasing vynutit v ovladačích (což už naštěstí umí Catalysty i GeForce), ale po nahrání replaye (zdroj: Gamereplays.org) se musíte posunout na čas 24:32 a kameru napozicovat přesně tak, jak to mám na obrázku nad odstavcem.

" width="560" height="315" frameborder="0">

StarCraft II je bohužel i s vynuceným anti-aliasingem v těch nejnáročnějších bitvách těžce limitován procesorem. U GeForce cokoli nad GeForce GTX 560 Ti už nemá smysl, jedině s ještě silnějším procesorem než je Core i7-870 na 3,66 GHz. U Radeonů je ještě cítit malý rozdíl mezi HD 7870 a 7970, oněch 44 fps u HD 7970 je tím stropem daným procesorem.

 

The Elder Scrolls V: Skyrim (DX9), Witcher 2 (DX9) a co bude v druhé části

 

The Elder Scrolls V: Skyrim

TES V: Skyrim-0018

 

Problémy nastíněné v článku Skyrim a HiRes Texture Pack: porovnání grafik mě přivedly na následující metodiku testování: po projití několika uložených pozic a zjištění, že Markarth už nedělá problémy ani Radeonům, ani GeForce, jsem vybral tři uložené pozice v lokacích Whiterun (pohled na velkou část měst a ještě i za hradby), Riverwood (stromy, voda, vesnice) a Ragged Flagon (podzemí Riftenu). Po nahrání uložené pozice počkám, až se uklidní ukazatel se snímky za sekundu (načítání z disku, obyčejně je to ale tak dvě až tři sekundy po zmizení nahrávací obrazovky) a poté měřím deset sekund (nastaveno ve FRAPSu). Nahraji další pozici a postup opakuji. V grafu je hodnota průměrných fps spočtena jako průměr tří desetisekundových měření.

Více o testování v článku Skyrim a HiRes Texture Pack: porovnání grafik

Witcher 2

 

Testováno bylo ve verzi hry 2.1 a měřeno bylo v rozlišení 1920 × 1080 px se všemi detaily na maximum. Jedinou položkou, kterou jsem hýbal, byla červeně vyznačená Nejlepší kvalita (v anglické verzi UberSampling). Výkon s touto náročnou a přitom ne o moc hezčí formou vykreslování jsme zanesli do grafů zvlášť.

Po seznámení s hrou jsme vybrali dvě lokace, jež patří určitě mezi nejnáročnější: poslední část kapitoly zvané Vedení útoku, kdy drak proboří hradby a útočí na vaši družinu i nepřátelské vojáky, a z pokročilejší fáze hry potom v lese se odehrávající misi Hnízda Nekkerů. První souhrnný graf prezentuje průměr z těchto dvou lokací, nastavení s volbou Nejlepší kvalita Vypnuto.

" width="560" height="315" frameborder="0">

" width="560" height="315" frameborder="0">

Více o testování v článku Witcher 2 v2.1 – rychlotest 19 grafických karet

Za poskytnutí hry Zaklínač 2: Vrahové králů děkujeme společnosti
Computer Games Distribution – COMGAD

KL24

Comgad

Co bude v druhé části

Druhou části je test grafických karet uzavřen a můžete rovnou pokračovat na kapitolu, která vás zajímá:

Byl pro vás článek přínosný?